divendres, 25 de maig del 2012

La jota en les primeres gravacions: els cilindres de cera

Gràcies a la Biblioteca Nacional podem escoltar algunes de les primeres gravacions espanyoles de música tradicional. Es tracta de antics cilindres de cera que contenen jotes, fandangos i seguidilles.

Ací podeu sentir una jota aragonesa enregistrada a Madrid el 1898, per l'orquestra Garzón i el cantador "Baturrico":

Yo estuve en casa de un cura
y no vi más que una cama;
me puse a considerar
dónde dormiría el ama.

Allá arriba en aquel cerro
hay una burra morida.
Vamos a ver de qué ha muerto
que tiene la boca abrida.

Todo aquel que siendo pobre
quiera hacerse pronto rico
que establezca en el invierno
una tienda de abanicos.

 I ací teniu una jota del Baix Aragó  i una "fematera" interpretada per Juan Reyna el 1899, amb uns comentaris escatològics i grollers, que reprodueixen l'estereotip del baturro cazurro...

El río vuelve a su cauce,
la golondrina a su nido;
solo al corazón no vuelve
la ilusión que se ha perdido.

Nadie le pegue a mi burra,
que en mi burra mando yo.
Cuando quiero digo arre,
cuando quiero digo so.

El 1900 es va gravar esta jota cantada per un flamenc de Sevilla, acompanyada només a la guitarra i amb les tornades cantades:

Soy del Hoyo, soy del Hoyo.
Soy de la rica Ribera,
donde se fabrica el oro
l'azúcar y la canela.
Ay, ay, ay, ay,
y hola, como me divierte.
Ay, ay, ay, ay,
en el baile con tu frente.

El que quisiera saber
lo que Zaragoza vale
que se lo pregunte a Francia
que la Francia bien lo sabe.
Aunque pongan en el puente
cañones de artillería,
tengo de pasar a verte,
ravalera de mi vía.

En total són 13 les jotes que es poden sentir en els cilindres de la Biblioteca Digital Hispànica de la BNE. Cal destacar que aquestes primeres jotes "aragoneses" presenten les mateixes característiques que les conservades en terres valencianes, i sobretot, és de ressenyar el fet que no hi haja jotes "de estilo" o "jota parada", que és com se sol presentar a hores d'ara la jota en terres aragoneses.

Si voleu conéixer més coses sobre aquest sistema de gravació ací teniu un enllaç que n'explica coses ben curioses, com ara el procés d'enregistrament o el manteniment dels cilindres.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...